Pokud jste si prošli předchozí kapitoly věnované jednotlivým sociálním sítím, tak jste si asi už udělali obrázek o tom, kde budete svůj byznys propagovat. Doporučujeme vybrat jen ty sítě, které vám sedí a pro vaše podnikání dávají smysl.
Pokud sami nemáte k sociálním sítím pozitivní vztah, vyplatí se přenechat tuto formu propagace někomu, koho to baví a kdo tomu rozumí. Správa sociálních sítí je také časově náročná, takže i z tohoto důvodu se vyplatí, aby jsme alespoň část správy předali dalším lidem, kteří budou mít na tuto práci a čas a my se můžeme věnovat třeba dalším oblastem byznysu. O různých možnostech týmové spolupráce se bavíme v kurzu BUDUJEME PRACOVNÍ TÝM.
Naše personální agentura Nový start se stala úspěšnou právě díky sociálním sítím, především pak díky Facebooku, kde jsme nejaktivnější a máme nejvíce aktivních sledujících. Z Facebooku k nám zároveň chodí nejvíc lidí i přímo na web, což víme díky nástroji Google Analytics, který probíráme dopodrobna v kurzu BUDUJEME NÁVŠTĚVNOST WEBU.
V následujícím tutoriálu vám ukážeme naši strategii na sociálních sítích, díky které se nám dlouhodobě daří. V tomto prvním tutoriálu se zaměříme se na Facebook, v následujícím potom na Instagram, LinkedIn, YouTube, plánovač příspěvků pro FB/IG Creator Studio. Tento a následující tutoriál byl natočen v červnu 2022, mezi tím se opět změnilo prostředí Facebooku, některé funkce / nastavení budou třeba umístěny na jiném místě, tak se tímto omlouváme, změny funkcionalit se dějí prostě pořád.
Pod videem najdete stopáž probíraných témat, odkazy na plánovače, rozměry pro náhledové fotografie a spoustu dalších doplňujících informací, které jsme třeba zapomněli v tutoriálu zmínit, tak doporučujeme po či při shlédnutí tutoriálu si ještě projít stopáž pod ním:
Doporučujeme používat takové sociální sítě, které vašemu byznysu sedí a na kterých se vy sami cítíte dobře. Přece jen prezentací na sítích strávíte dost času, proto si dobře rozmyslete, kam tento čas budete investovat a jestli máte na sítích vůbec co nabídnout. Pro nás a spoustu dalších projektů je Facebook nejsilnější sociální síť, hned za YouTube, který se též počítá mezi sociální sítě je Facebook nejpoužívanější sociální síť v Česku, tak toho pojďme využít.
Na Facebooku si můžete vytvořit buď firemní stránku, která bude reprezentovat váš byznys, nebo/a skupinu, která bude víc o diskuzi s ostatními. Můžete mít obojí, ale zvažte, zda budete mít na obojí čas. Sociální sítě jsou zdarma, ale platíme právě za ten čas zde strávený, který není zanedbatelný.
Při zakládání facebookové stránky si určitě vyhrajte s vaším profilem. Nepodceňte profilovou fotku, která bude vidět u všech vašich příspěvků. Měla by být proto na první pohled rozpoznatelná, ideální je třeba logo, které zároveň nese i vaše firemní barvy. Stejně důležitá je i úvodní fotka nebo video, kterou návštěvník uvidí jako první, když přijde na vaši stránku, proto by měla jasně představovat to, co děláte a co nabízíte zákazníkům. Úvodní fotku doporučujeme sem tam měnit, podle vývoje našeho byznysu, novinek apod.
V úpravách si pak v sekci Spravovat stránku a karty sestavíte, jaké záložky se na vaší stránce budou zobrazovat. Pokud jste eshop, přidat můžete třeba záložku obchod apod. Do informací o stránce doporučujeme vyplnit co nejvíce položek, ať už se jedná o adresu, kontaktní telefon, odkaz na web, otvírací dobu atd. Když už k vám návštěvník na Facebook přijde, měl by tam najít vše potřebné.
Dobré je taky nastavení automatických zpráv, díky kterým budete mít krátkou reakční dobu, která se u stránek vždy zobrazuje. Na Facebooku funguje také hodnocení od zákazníků. Působí dobře, když na ně vy jako stránka reagujete v komentáři, poděkujete a zpětnou vazbu apod.
V nastavení si taky určíte role u stránky a přidáte třeba své kolegy, kterým dáte určité pravomoci ke správě. Mít další kolegy ke správě stránky / skupiny se rozhodně vyplatí, obzvlášť pokud nejste pravidelně online a potřebujete zajistit pravidelný přísun příspěvků na timeline, stories.
Na Facebooku obecně nejvíc fungují videa nebo pohyblivé gify, které i sám algoritmus upřednostňuje před jinými formáty. U všech příspěvků byste se pak měli řídit pravidlem čím méně textu, tím lépe. Čím výraznější a graficky hezčí, tím lepší. Tak jako u všeho ale záleží na vašem konkrétním podnikání a na strategii, kterou na sítích zvolíte.
Lidé chodí na sociální sítě pro zábavu, tak se nebojte vaše sítě protnout nějakým příspěvkem se vtípkem, backstage fotečkou, kde odhalíte více sami sebe či váš tým, používejte výrazné barvy, hezký design. Fajn je zajistit různorodost, aby se neopakoval stále stejný – v nejhorším případě – prodejní obsah. U každého postu je dobré označit konkrétní místo, díky čemuž se může zobrazit více relevantním lidem.
Jakmile zveřejníte jakýkoliv příspěvek, už byste do něj neměli zasahovat a upravovat ho. Zmátli byste tím totiž algoritmus doručování, protože Facebook hned po zveřejnění začne s postem nějakým způsobem pracovat a zobrazovat ho určitým lidem. Tím, že v něm provedete nějakou změnu, mu toto doručování znesnadníte. Ideální je proto nejprve příspěvek uložit jako koncept, zkontrolovat si ho a až potom zveřejnit. Další možností je založit si testovací stránku, kterou v nastavení skryjete před ostatními. Do ní pak můžete nahrávat různé příspěvky a fotky a otestovat si, jak se po publikování budou zobrazovat. Doporučujeme v ní vyzkoušet taky zobrazení profilové a úvodní fotky, abyste při těchto zkouškách nemátli vaše sledující na oficiální stránce.
V záložce Přehledy najdete statistiky návštěvnosti vaší oficiální stránky a úspěšnost jednotlivých příspěvků. Uvidíte tam dosah, což znamená, kolika lidem se váš post zobrazil. Projevený zájem pak ukazuje počet lidí, kteří na fotku klikli, aby si ji rozbalili, a počet reakcí, tedy liků, komentářů nebo sdílení.
Doporučujeme přehledy pravidelně sledovat, které příspěvky nejvíce fungují a které třeba méně a svůj obsah podle toho přizpůsobit.
Pokud se to k vašemu předmětu podnikání hodí, můžete založit i různé skupiny, ve kterých se budou sdružovat lidé podobného zaměření a sdílet třeba své zkušenosti a tipy. Je ale potřeba se o takovou skupinu starat, protože se v ní často objevují různé spamy a nerelevantní posty. Proto je dobré nastavit pravidla, se kterými pak musí každý nový člen souhlasit, aby se mohl připojit. Nastavit si také můžete manuální schvalování všech příspěvků nebo třeba upozornění na určitá klíčová slova, která se často objevují v netematických postech.
Je potřeba zajistit kvalitní obsah ve vašich skupinkách, sami členové většinou nevhodný obsah nahlašují, proto velmi doporučujeme u skupinek s větším počtem členů (typu pracovních příležitostí, prodeje, bazarů apod.) nastavit schvalování každého příspěvku zvlášť, ať máte nad obsahem plnou kontrolu.
Na vaší FB stránce je možné také založit tzv. obchod, což určitě doporučujeme v případě, že máte fyzické produkty, online kurzy apod. Více se obchodu věnujeme v předešlých tutoriálech s Týnou Najmanovou, kde si vše podrobně ukazujeme.