V předchozí lekci jsme si vysvětlili, jaká je teoretická základna pro tvorbu ceny našeho zboží, služby či hodinové sazby. V následujících kapitolách si můžete poslechnout názor tří odborníků a jejich rady k nastavení cenové politiky v podnikání. V samostatné kapitole najdete i zkušenosti z několika oblastí našeho podnikání.
Našim prvním odborníkem je Madla Čevelová, zkušená markeťačka, která školí malé živnostníky a firmy právě na oblast cenotvorby a na toto téma vydala i eknihu. Na jejím webu najdete praktický kalkulátor hodinové sazby pro ty z vás, kteří poskytují služby a tápou v tom, jak si nastavit svou cenu za práci.
V následujícím videu si můžete poslechnout její názor na tvorbu ceny, zdražování apod. Pod videem pak najdete souhrn toho nejdůležitějšího a celý rozhovor také v podcastové verzi k poslechu či stažení.
Pro cenotvorbu jsou důležité dva faktory. Prvním je hodnota, kterou vnímá zákazník– kolik je ochotný za danou věc zaplatit, jak cenná pro něj je. Druhým faktorem je to, kolik peněz jsme my sami ochotni si za svou práci říct. Za cenu, o které my sami nejsme stoprocentně přesvědčeni, většinou totiž nic moc neprodáme. Důležité je proto neustále pracovat na vlastním seberozvoji, aby naše nabídka byla kvalitní a cena za ni opodstatněná. Naši cenu v očích zákazníka zvyšuje i samotný marketing- jak známí jsme, jak vypadají naše webovky atd.
Nejhorší je zdražovat skokově. To se děje většinou ve chvíli, kdy se bojíme zdražit a cenu necháváme stále stejnou. Až si ale najednou uvědomíme, že už si za své služby zasloužíme víc a zdražíme naráz o spoustu procent, hrozí, že to naši zákazníci nepochopí a opustí nás. Lepší variantou je proto zdražovat postupně jen o menší částky, ale za to pravidelně. I v samotné smlouvě s klientem můžete mít zakotveno, že vaše ceny rostou. Pokud toto postupné zdražování pojmete jako váš pravidelný úkol, tak už ho nebudete tolik prožívat. Musíte být ale připraveni na to, že zdražením vždy o nějaké zákazníky přijdete, ale tak je to v pořádku. Trh je totiž jako patrový dort a vy sami si vyberete, jaké patro zrovna chcete jíst. Když zdražíte, posunete se o patro výš, to znamená, že některé zákazníky ztratíte, ale jiné naopak získáte. Čím vyšší je pak vaše cena, tím víc si můžete dovolit jíst jen ty třešničky nahoře na dortu, tedy mít jen ty klienty, které si sami vyberete. Vždy ale pamatujte na to, že vaše cena musí být úměrná kvalitě vaší nabídky. Tak jak vaše podnikání roste a zlepšuje se, tak musí růst i cena za vaše služby či zboží.
Pokud vás povídání Madly Čevelové zaujalo, určitě mrkněte na její web cevelova.cz, kde najdete spoustu inspirativních článků i nabídku jejích služeb.