36

IT nástroje, GDPR – členská sekce

Nejčastější chyby v IT a jejich řešení

V této třetí kapitole 3-dílného praktického tutoriálu s Martinem Řehkou, což je externí ajťák s přesahem do oblasti kyberbezpečnosti a kyberšikany, si povídáme o nejčastějších chybách a podvodech, kterým můžeme v oblasti informačních technologií čelit. Jsou to např. podvodné emaily, ztráta nezabezpečených účtů a dat a jak tyto případy řešit.

Pod tutoriálem najdete stopáž a shrnutí hlavních bodů celé kapitoly s důležitými odkazy.

  • 00:00  Nejčastější podvody
  • 09:49  Zabezpečení WiFi sítě
  • 13:05  Zabezpečení bezpečnostních kamer
  • 14:44  Nastavení pracovního laptopu
  • 20:07  Zabezpečení mobilu

Nejčastější podvody

Častý problém dnešní doby je ukradený profil na facebooku nebo instagramu, a to obvykle z důvodu slabého zabezpečení profilu.

Další z nebezpečných praktik jsou podvodné e-maily, tzv. fishing. Tyto falešné e-maily se tváří, jako by byly poslány z důvěryhodného zdroje, např. z banky. Obsahují odkazy s instrukcemi, kam se nás snaží nasměrovat. Odkazující stránky vypadají podobně jako pravá instituce, a jejich cílem je vylákat přihlašovací údaje a heslo k našemu účtu, popřípadě se z nás snaží vylákat peníze. Proto bychom měli být obezřetní a kontrolovat si adresu, ze které nám e-mail přišel, i adresu odkazu, kam se nás snaží navést.

Zabezpečení WiFi sítě

I v domácím prostředí je nutné provést zabezpečení naší sítě. Router je dodávaný s nastavenými přihlašovacími údaji, a u starších modelů bylo defaultně nastavené uživatelské jméno i heslo jako admin. Tato situace je velmi nebezpečná, protože se nám takto může někdo na dálku dostat do naší WiFi sítě a ovlivňovat nebo sledovat síťový provoz. Nové typy routerů již naštěstí vyžadují změnu přihlašovacích údajů. Je také dobré pravidelně aktualizovat firmware, čímž povyšujeme systém na bezpečnější úroveň.

Zabezpečení bezpečnostních kamer

Také bezpečnostní kamery připojené přes WiFi je nutné zaheslovat a zabezpečit proti cizímu vniknutí. Pokud takovou kameru nevyužíváme jen pro domácí účely, je nutné mít také ošetřené GDPR.

Nastavení pracovního laptopu

Pokud jsme v roli zaměstnavatele a poskytujeme svým zaměstnancům pracovní počítač, je nutné zřídit jim účet, který však není administrátorský. Tím preventivně ošetřujeme to, aby zaměstnanec nestahoval něco, co nemá. Dále bychom si měli promyslet způsob šifrování dat pro případ ztráty nebo odcizení počítače.

Zabezpečení mobilu

V první řadě bychom si měli u nového mobilu okamžitě nastavit zámek obrazovky buď gestem nebo otiskem prstu. Přes náš Google účet si také můžeme nastavit jistá opatření, která nám pomohou v případě ztráty telefonu. V sekci zabezpečení vidíme naše zařízení, na které jsme přihlášeni, a díky tomu máme možnost telefon na dálku zamknout, zavolat na něj, odhlásit najít, nebo vymazat. Google také dokáže zjistit naši aktivitu pomocí myactivity.google.com.

 

Další informace, tipy, školení a odbornou pomoc v oblasti bezpečného chování na internetu najdete na stránce Martina Řehky www.miraclehelp.cz.