36

Jak na pozastavení či ukončení živnosti online

Blog arrow Jak na pozastavení či ukončení živnosti online

Možná teď také řešíte, zda se vám vyplatí udržovat si živnost nebo je lepší ji pozastavit (správný pojem je přerušit). A nebo si zakládáte novou živnost či si ji znovu obnovujete, na všechny tyto potřeby vám může posloužit online formulář státní správy.

Jak tedy postupovat? Pokud máte založenou datovou schránku či vyřízený elektronický podpis, máte možnost vyplnit online formulář, který navíc odešle informaci na okresní správu sociálního zabezpečení,  zdravotní pojišťovnu a finanční úřad. 

Pojďme na to. Na tomto odkazu najdete Portál živnostenského podnikání Ministerstva průmyslu a obchodu, zde si můžete přečíst veškeré informace o možnostech živnostenského podnikání a elektronického podání. Vyplnění online formulářů najdete na tomto odkazu: web aplikace.

Pojďme si společně projít jednotlivé kroky. Není to nic složitého, ale já jsem se poprvé u vyplňování „pěkně“ navztekala, protože mi něco nešlo vyplnit a na základě toho nešlo odeslat formulář, tak přinášíme praktické tipy, jak na to, aby to klaplo.

Rozbalí se vám základní menu, ze kterého si vyberete, zda chcete založit novou živnost jako fyzická osoba (případ OSVČ), či jako právnická osoba (např. u s.r.o.) nebo vyplnit změnový list jako fyzická či právnická osoba. V případě změny živnosti fyzické osoby můžete živnost ukončit, přerušit, změnit údaje o provozovně, adresy, přidat či odebrat jednotlivé obory živnosti aj.

Pokračujeme tedy na Změna živnosti fyzické osoby pro přerušení živnosti. Zde se nám rozbalí menu, kde musíme vyplnit záložky: Podnikatel, Změnové listy, v případě oznámení na Správu sociálního zabezpečení a Finanční úřad i Přílohu SSZ a Přílohy FÚ. Nebojte, pokud něco zapomenete vypsat, formulář vám nahlásí chybovou hlášku, kde vám co chybí vyplnit. Každou záložku i celé podání si můžete zkontrolovat pomocí tlačítka Kontrola v horní liště.

Začínáme s první záložkou – Podnikatel. Zde vyplníme všechny svoje údaje. Můžete si je také online dotáhnout ze živnostenského registru pomoci Doplnit podnikatele.

Další záložku Změnové listy už vyplníme podle toho, co potřebujeme změnit. Pokud nám jde o přerušení živnosti, je třeba v bodě 01 pomocí Vybrat živnosti doplnit přerušované živnosti.

Pokračujeme na bod 05 Provozování živnosti přerušeno. Datum napište klasicky ve formátu 01.01.2023. Aktuální datum je možné předvyplnit pomocí Alt + Enter. Nezapomeňte uvést také datum „do“. Přerušit živnost nelze na dobu neurčitou. Dejte pozor na to, že od dalšího dne od data ukončení přerušení, je vaše živnost automaticky obnovena a vznikají vám povinné zálohy atd. Doporučujeme si vyplněný údaj někam napsat, třeba do kalendáře, abyste na to nezapomněli.

Pokud zároveň ukončujete samostatně výdělečnou činnost, pro účely SSZ a/nebo ZP ji můžete označením ANO oznámit i těmto úřadům. Podrobnější informace se dočtete pod ikonkou (?). Pokud nemáte jiné změny dle formuláře, tak můžete pokračovat na bod 16 Prostřednictvím CRM ohlašuji změnu též na … a vyznačit další úřady. Pozor, pro účely SSZ a FÚ je potřeba vypsat ještě další přílohy, aby bylo možné podání odeslat.

Můžeme postoupit na poslední třetí záložku a tou je Příloha SSZ, tzv. růžový formulář. Zde je potřeba vyplnit, zda je vaše živnost na vedlejší či hlavní činnost. V případě „hlavní činnosti“ postačuje vybrat pouze tuto volbu. U „vedlejší činnosti“ je třeba vybrat, jaký druh samostatné výdělečné činnosti vykonáváte a je též vyplnit údaje v části 02 (alespoň jedno z písmen a-f).

Poslední část podání je formulář jsou pro účely FÚ – Změna registrace.

Na záložce Podnikatel použijeme Načíst z JRF, čímž předvyplníme již některé údaje z předchozích formulářů. Pro snažší vyplnění a ověření adresy můžeme použít Doplnit adresu.

Dále vyplníme Změnu registrace pro FÚ, kde si údaje o přerušení můžeme též předvyplnit pomocí Načíst z JRF.

V horní liště najdete tlačítka pro kontrolu, tisk a odeslání podání.

Po vyplnění si podání zkontrolujte pomocí Kontrola. Odhalí případné nesrovnalosti. Údaje si můžete i vytisknout pomocí Tisk (podání můžete i papírově podat na živnostenském úřadě). Elektonické podání provedete prostřednictvím „Odeslat el. podepsané„, pokud máte elektronický podpis, či „Odeslat do dat. schránky„.

Pokud byste chtěli využít svůj elektronický podpis, je třeba instalovat speciální podepisovací aplikaci. Informace k tomu najdete na stránkách zmíněného webu MPO.

V případě, že chcete podat prostřednictvím datových schránek, tak jste po stisknutí tlačítka „Odeslat do dat. schránky“ přesměrování na přihlášení do datovky. Zde vyplníte přihlašovací údaje a potvrdíte odeslání podání.

Pokud si chcete ověřit, zda formulář na Živnostenský úřad opravdu odešel, najdete jej v odeslané poště ve vaší datové schránce. V případě odeslání elektronicky podepsaného podání se vám zobrazí po odeslání PDF formulář s číslem vašeho podání, pomocí nějž si můžete zjistit jeho stav.

Při telefonickém ověřování mi bylo sděleno, že ŽÚ poté odešle do datové schránky vyrozumění o pozastavení živnostenského oprávnění. Pokud by bylo ve formuláři něco špatně, tak by vám také měli dát vědět. Určitě je ale lepší si to pro sichr telefonicky ověřit, stejně jako u SSZ a ZP, FÚ.

Hodně štěstí všem vyplňovačům!

Pozn. Článek byl původně psán v roce 2020 při vypuknutí covidu, ale teď v roce 2023 jsme ho plně zaktualizovali, protože se změnil formulář, odkazy apod. Budeme rádi, když nám necháte koment, zda vše funguje jak má a zvládli jste ve formuláři, co jste potřebovali. Díky!

Zpět na výpis článků